BIBLIO
TEKA
BIBLIOTEKA DOŚWIADCZEŃ
REPOZYTORIUM
WYKONAWCY
PROGRAM
Edvard Grieg II Kwartet smyczkowy F-dur EG 117 (16’)
I. Sostenuto – Allegro vivace e grazioso
II. Allegro scherzando
Johan Svendsen Allegro risoluto ben marcato z Oktetu smyczkowego A-dur op. 3 (10’)
– przerwa –
Juliusz Zarębski Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 (35’)
I. Allegro
II. Adagio
III. Scherzo: Presto
IV. Finale: Presto
Koncert kameralny Obrazy z norweskiej Arkadii był częścią większego projektu rozwijanego przez Sinfonię Varsovię i partnerów norweskich w latach 2022–2023. Ten konkretny projekt był realizowany przy bezpośredniej współpracę pomiędzy młodymi wykonawcami wytypowanymi przez partnera projektu Kunst & Musikk Festival w Stavanger oraz młodymi kameralistami Sinfonii Varsovii. Muzycy z obu krajów razem wykonali utwory Edvarda Griega i Johana Svendsena, przedstawicieli romantycznej norweskiej szkoły narodowej. Oktet smyczkowy Svendsena, dzieło o iście symfonicznej architekturze i długości, powstał podczas studiów kompozytora w Lipsku w 1866 roku i odniósł wielki sukces. Wydaniem partytury zainteresowała się prestiżowa oficyna Breitkopf & Härtel, co było wówczas niezwykłym osiągnięciem dla młodego twórcy. Sam Svendsen pisał wysokiej próby muzykę kameralną tylko w pierwszym okresie swojej twórczości, później poświęcił się większym formom orkiestrowym oraz dyrygenturze – uznawano go za najważniejszego skandynawskiego kapelmistrza ostatniej dekady XIX wieku. Edvard Grieg – autor takich przebojów, jak Koncert fortepianowy czy muzyka sceniczna do Peer Gynta według Ibsena – jest także twórcą dwóch zachowanych kwartetów smyczkowych. Do formy tej miał podejście indywidualne, lubił pisać pełne wigoru, angażujące melodie proweniencji ludowej, przynoszące satysfakcję i wykonawcom, i słuchaczom. Taki jest właśnie II Kwartet smyczkowy z 1891 roku, którego pisanie kompozytor porzucił, stworzywszy szybko dwie pierwsze części. „Ten przeklęty nieukończony kwartet leży wciąż jak stary norweski ser” – pisał. Umęczony Grieg wrócił do dzieła po piętnastu latach, ale nie zdążył go ukończyć. Dokonał tego jego uczeń, ale dziś uważa się dwuczęściowy utwór za dzieło kompletne. W finale koncertu zagraniczni goście zaprezentowali własną interpretację najwybitniejszego dzieła polskiej kameralistyki XIX wieku, Kwintetu fortepianowego Juliusza Zarębskiego. W dzisiejszych okolicznościach warto pamiętać, że jego autor pochodził z Żytomierza, miasta, które doznało znacznych strat podczas trwającej inwazji rosyjskiej na Ukrainę. Et in Arcadia ego…
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej