BIBLIO
TEKA
BIBLIOTEKA DOŚWIADCZEŃ
REPOZYTORIUM
Stavanger Konserthus, Sandvigå 1, Stavanger, Norwegia
PROGRAM
Edvard Grieg (1843-1907) / Mirosław Skoryk (1938-2020)
Sześć pieśni op. 48 (wybór) [4’]
no. 1 Gruss (Pozdrowienie)
no. 6 Ein Traum (Sen)
Przemówienie – Kari Nessa Nordtun (burmistrz Stavanger)
Borys Latoszynski (1895-1968)
IV Kwartet smyczkowy d-moll op. 43 (1943) [20’]
I. Lento
V. Allegro scherzando
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Barkarola Fis-dur op. 60 [9’]
Karol Szymanowski (1882-1937)
Nokturn i Tarantella op. 28 [9’]
Reinhold Glière (1875-1956)
Wokaliza [5’]
Mirosław Skoryk (1938-2020)
Melodia
przerwa
Juliusz Zarębski (1854 –1885)
Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 [35’]
I. Allegro
II. Adagio
III. Scherzo: Presto
IV. Finale: Presto
Instrumentaliści Sinfonii Varsovii razem z pianistą Martinem Garcią Garcią ponownie połączyli siły z muzykami Stavanger K&MFest, by przybliżyć norweskiej publiczności muzykę kameralną kompozytorów zarówno polskich i norweskich, jak również ukraińskich. Program koncertu From Ukraine with love przeplatał kameralistykę wszystkich trzech krajów i podkreślał ich wzajemne relacje oraz punkty wspólne dorobku muzycznego tych narodowości. Usłyszeliśmy utwory zarówno bliskiego polskim odbiorcom Fryderyka Chopina, ale również rodaka publiczności ze Stavanger Edvarda Griega – jednego z ważniejszych przedstawicieli romantycznej norweskiej szkoły narodowej. Jak wskazywał sam tytuł wydarzenia, program uzupełniony został także o jedne z najpiękniejszych utworów przedstawicieli ukraińskiej muzyki kameralnej i symfonicznej. Usłyszeliśmy zatem min. IV Kwartet smyczkowy Borysa Latoszyńskiego – ojca muzyki ukraińskiej XX wieku. W programie znaleźliśmy także utwory Karola Szymanowskiego, polskiego kompozytora wychowanego w majątku Tymoszówka w środkowej Ukrainie. W finale koncertu muzycy K&MFest z całej Europy ponownie zaprezentowali jedno z najwybitniejszych dzieł polskiej kameralistyki XIX wieku, Kwintet fortepianowy Juliusza Zarębskiego. Artyści pierwszy raz wspólnie mieli okazję zagrać ten utwór dla warszawskiej publiczności przy okazji czerwcowego koncertu organizowanego w ramach projektu Interakcje/Integracje.
Tytuł koncertu odwoływał się wprost do sytuacji społecznej po wybuchu wojny w Ukrainie – wieczór zorganizowany w ramach tzw. małej inicjatywy to projekt, który miał za zadanie włączyć grupy zagrożonych wykluczeniem do uczestnictwa w kulturze. Wydarzenie skierowane było więc nie tylko dla stałej publiczności norweskiej, ale miało za zadanie zachęcić do uczestnictwa min. mniejszości narodowe, co jest jednym z głównych celów całego projektu. Koncert stanowił wyraz wsparcia dla uchodźców ukraińskich – jako dowód na to, że sztuka, a zarazem muzyka klasyczna może łączyć pomimo wielu barier oraz wpływać na proces integracji społecznej.
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej